تبلیغات
اخبار ایران و جهان - نقش دانشگاه کردستان در توسعه استان تعیین کننده است/ بخشی از برنامه‌های دانشگاه بر اساس نیاز استان است

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

سه شنبه 1 فروردین 1391-10:14 ق.ظ



رئیس دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد
نقش دانشگاه کردستان در توسعه استان تعیین کننده است/ بخشی از برنامه‌های دانشگاه بر اساس نیاز استان است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه کردستان بخشی از برنامه‌های این دانشگاه را بر اساس نیاز استان عنوان کرد و گفت: نقش دانشگاه کردستان در توسعه همه جانبه استان تعینن کننده است.

خبرگزاری فارس: نقش دانشگاه کردستان در توسعه استان تعیین کننده است/ بخشی از برنامه‌های دانشگاه بر اساس نیاز استان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، دانشگاه کردستان به عنوان بزرگترین مرکز علمی فرهنگی استان در سال‌های اخیر نقش مهمی را در توسعه و بالندگی منطقه ایفا کرده است.

این دانشگاه که فعالیت خود را در نیمسال اول سال تحصیلی 54 ـ‌1353 به عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد در نیمسال اول سال تحصیلی 56 ـ‌ 1355 به صورت یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی فعالیت آموزشی خود را ادامه داد تا اینکه در سال 1370 وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن زمان با فعالیت آموزشی و پژوهشی مستقل این واحد اموزشی با عنوان دانشگاه کردستان موافقت کرد.

دانشگاه کردستان در حال حاضر بیشتر از 11 هزار دانشجو دارد که در 128 رشته مقطع در 5 دانشکده در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.

در حال حاضر 2 دانشکده هنر و معماری و ادبیات زبان خارجی و 3 دانشکده اقماری کشاورزی و منابع طبیعی در سقز، علوم پایه در بیجار و دانشکده علم و صنعت در قروه در حال احداث هستند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی، پژوهشی، عمرانی و فرهنگی دانشگاه در سال 90 در روزهای پایانی سال مصاحبه‌ای تفصیلی را با جهانشیر امینی، رئیس دانشگاه در دفتر کار ایشان انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد.

رئیس دانشگاه کردستان در ابتدا ارائه بیش از 120 مقاله آی‌اس‌آی و 30 مقاله علمی پژوهشی داخلی، حضور هیئت‌های علمی دانشگاه در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، برگزاری چندین همایش ملی علمی از جمله همایش ملی منابع طبیعی کشاورزی و همایش بین‌المللی اردلان‌شناسی، همایش علمی فیزیک و شیمی و جدای از همایش‌ها جدا از همایش‌های داخلی و دانشجویی دانشگاه در هفته پژوهش است.

جهانشیر امینی خاطرنشان کرد: دانشگاه کردستان همچنین در راستای تجاری‌سازی و تبدیل عمل به پدیده با استفاده از اعتبارات داخلی بیشتر از 30 طرح پژوهشی را با حداقل چاپ یک مقاله و 25 طرح تحقیقاتی خارج از دانشگاه با استفاده از اعتبارات منابع دیگر از جمله استانداری  در سال 1390 ارائه داده است.

وی افزود: صرف یک میلیارد تومان هزینه برای خرید تجهیزات آزمایشگاه، فارغ‌التحصیلی 70 تا 80 دانشجوی کارشناسی ارشد که با موفقیت از پایان‌نامه خود دفاع کردند و معرفی دکتر سلیمی در ماه‌های اخیر سال به عنوان دانشمند سال شیمی از افتخارات سال جاری دانشگاه کردستان است.

امینی عنوان کرد: بر اساس آمارهای وزارتخانه ضریب ارجاع به مقالات 2.5 برابر کشوری است و میانگین سنی اعضای هیئت علمی با 39 تا 40 سال از ویژگی‌های هیئت علمی دانشگاه است.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، 9 درصد دانشجویان این دانشگاه در سال  1389 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا بودند که در سال 90 به 12.7 درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: رشته‌های مقطع دکتری هم با 2 رشته جدید در سال 90 به به 11 رشته رسیده است.

* رشته‌های جدید سال 90

امینی افزود: رشته مکانیک گرایش طراحی کاربردی، حسابداری، تربیت‌بدنی، علوم باغبانی، برق کنترل، مهندسی جنگل، علوم دامی در مقاطع کارشناسی ارشد و رشته‌های تغذیه دام و طیور و جبر در مقطع دکترا اضافه شده‌اند و رشته‌های اصلاح نباتات و فیزیولوژی دام نیز در حال نهایی شدن بوده و پرونده 7 رشته دیگر در وزارتخانه در حال بررسی است.

وی معیار ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه را بر اساس درخواست رشته‌ها در طرح آمایش آموزش‌های عالی استان عنوان کرد که وظایفی برای هر کدام از دانشگاه‌ها طراحی می‌شود.

امینی اشباع برخی از رشته‌ها در دانشگاه کردستان را یادآور شد و گفت: چند رشته را( که البته اسم نبرد) در برنامه آموزشی خود حذف کردیم تا زمینه لازم برای ورود فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها به کارشناسی ارشد فراهم شود.

وی وظیفه دانشگاه را پاسخگویی به مطالبات دانشجویان عنوان کرد و افزود: امروز وضعیت آموزشی و سطح علمی بسیاری از دانشگاه‌های ما در حدی است که نیازی به خارج رفتن دانشجو برای ادامه تحصیل و خروج ارز از کشور نیست.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، سال گذشته بیش از 700 دانشجوی دانشگاه کردستان در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شدند که رتبه 120 نفر از آنان زیر 10 بود.

وی خاطرنشان کرد: در المپیاد کشوری در خیلی از رشته‌ها رتبه یک تا 4 را به دست آوردیم به طوری که رتبه هشتم در رشته برق و رتبه سوم در رشته آمار بیانگر ارتقا سطح علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه کردستان است.

امینی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 260 نفر عضو هیئت علمی داریم که 85 درصد آن دکترا هستند و کمترین استاد دارای مدرک فوق لیسانس در دانشگاه وجود دارد.

وی اظهار کرد: امسال 10 نفر از اعضا هیئت علمی هم در خارج از کشور و هم در داخل کشور برای دکترا بورسیه شدند که در مجموع  82 نفر بورسیه دکترا در داخل و خارج از کشور در رشته‌های فنی مهندسی مختلف تحصیل می کنند.

امینی رسیدن گروه‌های آموزشی دانشگاه به تخصص بیشتر را یکی از اهداف اصلی دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا با اعلام فراخوان بورس در دو نوبت شهریور و بهمن تلاش ما استخدام 50 تا 60 نفر و بورسیه حداقل 30 تا 50 نفر است.

وی درباره تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه و توافق بر جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه، در سال تحصیلی جاری حدود 40 نفر از دانشجویان هولیر و سلیمانیه را در رشته‌های مختلف در این دانشگاه پذیرش کرده‌ایم اما تاکنون دانشجویی به صورت رسمی زیر نظر دانشگاه به اقلیم کردستان عراق برای تحصیل اعزام نشده است و ما همچنان سعی در ایجاد بسترهای اجرایی و قانونی برای اعزام دانشجویان به آنجا هستیم.

رئیس دانشگاه کردستان تقویت دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه را از دیگر اهداف دانشگاه عنوان کرد که در سال جاری با برگزاری همایش ها، سمینارها و برنامه‌های مختلف تا حدودی عملی شده و المپیاد بعدی را در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌کنیم.

* نسبت استاندارد هیئت علمی به دانشجو یک به 18 است

امینی نسبت هیئت علمی به دانشجویان در دانشگاه کردستان را یک به 38 اعلام کرد و گفت: تلاش ما این است که این نسبت را تا پایان برنامه پنجم توسعه به یک به 24 و در درازمدت با یک برنامه‌ریزی منسجم به نسبت استاندارد کشوری یعنی یک به 18 برسانیم.

 * تعریف 3 پروژه عمرانی دانشگاه کردستان در سال

رئیس دانشگاه کردستان گفت: در سال جاری 20 پروژه عمرانی با حداقل 60 هزار متر مربع زیربنا و 10 میلیارد تومان اعتبار اجرایی شده که این مهم در شهریورماه  با راه‌اندازی بیش از 20 هزار مترمربع ساختمان جدید، 4 هزار مترمربع فاز 2 دانشگاه و احداث خوابگاه و ساختمان‌های بزرگ و کوچک بوده است.

امینی همچنین کلنگ‌زنی 4 پروژه از جمله ساختمان 25 کلاسه با زیربنای 4 هزار مترمربع، یک باب خوابگاه با زیربنای 3 هزار مترمربع، احداث دانشکده  صنعت و معدن با زیربنای 5 هزار متر مربع و افزایش ساختمان مرکزی  با دو هزار مترمربع برای سال آینده را از دیگر پروژه‌های عمرانی  دانشگاه در طول سال جاری عنوان کرد.

وی افزود: مجموعه سایت اصلی دانشگاه کردستان 103 هکتار وسعت دارد که هنوز جامعیت کامل میان دانشکده‌های مختلف و ساختمان‌های جدید وجود ندارد.

امینی در این باره می‌گوید: کوهپایه بودن محل 103 هکتاری سایت اصلی دانشگاه یکی از مشکلاتی است که دسترسی به دانشکده‌ها و توسعه فیبر نوری، گاز و برق و افزایش زیباسازی میان مجموعه کند پیش می‌رود.

* راه‌اندازی کمیته خیرین خوابگاه‌سازی/ 5 هزار دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه کردستان

بر اساس آئین‌نامه وزارتخانه 40 درصد دانشجویان واجد شرایط در خوابگاه‌های دانشجویی اسکان داده می‌شود، این در حالی است که رئیس دانشگاه کردستان مدعی است که 100 درصد دانشجویان متقاضی خوابگاه را اسکان داده است.

وی افزود: 3 هزار نفر از جمعیت خوابگاهی 5 هزار نفری دانشگاه کردستان را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند.

امینی تصریح کرد: تلاش ما راه‌اندازی کمیته خیرین خوابگاه‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ خوابگاه‌سازی مانند مدرسه سازی در سطح جامعه است.

وی از مشکلات اداره کردن خوابگاه و نبود ساختمان مناسب برای اجاره خوابگاه در سطح شهر ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: امید ما برای ساماندهی امور خوابگاه مشارکت بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات 4 درصدی است چون بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 93 مجموع خوابگاه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته وی، در حال حاضر 55 درصد دانشجویان بومی استان و بقیه نیز بیشتر از مناطق کردنشین و شهرهایی مانند کرمانشاه، بوکان، مهاباد، میاندوآب و... و درصد کمی را دانشجویان فارس‌ زبان از دیگر شهرهای کشور است.

* پرداخت 1.5 میلیارد تومان وام ضروری به دانشجویان

وی گفت: صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه کردستان در سال گذشته 1.5 میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت کرده است.

امینی با اشاره به پرداخت یک میلیارد و 400 میلیون تومان وام دانشجویی، تصریح کرد: این مبلغ را بسیار کمتر از تقاضای دانشجویان است.

به گفته امینی, تامین اعتبارات صندوق حاصل بازگشت وام دانشجویان و اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی است و هر چه دانشجویان زودتر اقدام به پرداخت اقساط بکنند، گردش مالی صندوق بیشتر و سریع‌تر است.

* راه‌اندازی مرکز مشاوره  در دانشگاه

امینی برگزاری کارگاه‌های مختلف مهارت‌های زندگی، مشاوره ازدواج، روابط دختر و پسر،  بررسی مشکلات روانی و عاطفی دانشجویان و... را از اهداف مرکز مشاوره راه‌اندازی شده در سال جاری عنوان کرد و گفت: موفق‌ترین بخش این مرکز برگزاری کارگاه‌های ویژه پیشگیری از مواد مخدر در سطح دانشگاه بوده که نتیجه بسیار خوبی داشته و آسیب‌های جدی مواد مخدر را در سطح دانشگاه کاهش داده است.

وی عنوان کرد: آسیب‌های مواد مخدر در دانشگاه کردستان در سطح بسیار کمی است و تلاش ما رسیدن به صفر و پاک شدن مجموعه است که در این راستا از خود دانشجویان به عنوان مربی در سطح دانشگاه و خوابگاه استفاده می‌کنیم.

* پس‌انداز و سرمایه‌گذاری سلامتی

امینی فعالیت‌های بخش تربیت‌بدنی را مکمل فعالیت‌های مرکز مشاوره و تلاش در راستای عاری شدن فضای دانشگاه از مواد مخدر خواند و گفت: هدف ما ایجاد تحرک و فعالیت بیشتر میان دانشجویان و تخلیه انرژی آنان برای جلوگیری از هر گونه انحرافی است.

به گفته وی، تحرک و فعالیت‌های بدنی در میان دانشجویان ما در سطح بسیار  کمی است و دختر ما امروز اگر در سن 35 و 40 سالگی دچار پوکی استخوان، فرسودگی زودهنگام و پیری زودرس می‌شوند نتیجه عدم تحرک و زندگی ماشینی است.

وی افزود: تلاش ما در بخش تربیت‌بدنی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری سلامتی است که از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های و امکانات لازم برای گسترش ورزش‌های همگانی و قهرمانی و نیز ایجاد اتاق تندرستی در خوابگاه‌هاست.

امینی به کسب مقام‌های مختلف دانشجویان در رشته‌های شنا، تکواندو و... نیز اشاره کرد.

* ایجاد همگرایی ملی میان دانشجویان

رئیس دانشگاه کردستان یکی از اهداف دانشگاه را تقویت فرهنگ بومی و انسجام ملی در راستای ایجاد همبستگی و همگرایی ملی میان دانشجویان کرد، ترک، لر و فارس عنوان کرد.

امینی به برگزاری همایش‌ها و مراسم بزرگداشت مفاخر ملی و بومی در این راستا اشاره کرد و گفت: در طول هفته به طور متوسط 3 برنامه در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه برگزار می‌شود.

در دانشگاه کردستان بیشتر از 30 انجمن علمی و دانشجویی فعال هستند که امینی با اشاره به موفقیت‌های این انجمن‌ها در سال جاری، می‌گوید: انجمن‌های دانشگاه در حوزه علوم کامپیوتر رتبه 3، سازه‌های ماکارونی رتبه اول کشوری و در زمینه بتن علاوه بر رتبه برتر کشور رتبه جهانی هم داریم.

وی افزود: هر انجمن به تناسب کیفیت و کمیت کاری و میزان فعالیت خود کمک‌های مالی ویژه‌ایی را از طرف دانشگاه دریافت می‌کنند.

امینی همچنین به حوزه اداری ملی دانشگاه کردستان اشاره کرد و گفت: سعی کردیم در سال جاری با برنامه‌ریزی دقیق‌تری کمترین مشکلات مالی را داشته باشیم.

وی افزود: هر چند اعتبارات دانشگاه ایده‌آل نیست اما تلاش ما اداره صحیح دانشگاه با همین اعتبارات اندک است.

درخواست از استانداری برای تعامل بیشتر با دانشگاه

به گفته امینی، دانشگاه و جامعه جدای از هم نیستند لذا اعتمادسازی لازم برای تعامل بیشتر میان دانشگاهیان و استان لازم است و اگر استانداری  برای اجرایی کردن طرح‌های خود از دانشگاهیان و نیروهای تحصیلکرده دانشگاه استفاده کند زمینه تعامل و همدلی بیشتر دانشگاهیان با مردم استان فراهم می‌شود و موجب تسریع در روند توسعه استان می‌شود.

* فارغ‌التحصیلی 1600 دانشجوی دانشگاه کردستان

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه از فارغ‌التحصیلی یک‌هزار و 600 دانشجو در سال‌جاری خبر داد و گفت: از این تعداد یک‌هزار و 400 نفر در مقطع کارشناسی و مابقی در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده‌اند.

*‌ وظیفه دانشگاه اشتغال نیست/ دانشجوی با مهارت علمی بالا بیکار نمی‌ماند

امینی به بحث مهارت آفرینی و تربیت نیروی کارآمد و ماهر در میان دانشجویان اشاره کرد و افزود: اشتغالزایی وظیفه دانشگاه نیست بلکه وظیفه ما تربیت نیروی کارآمد و ماهر در جامعه است.

وی تصریح کرد: دانشجویان نباید به دروس دانشگاهی اکتفا کنند بلکه باید دنبال مهارت‌آموزی و مجهز شدن به علم روز باشند زیرا تخصص آنها در رشته خود زمینه اشتغال را فراهم می‌سازد به عنوان مثال یک مکانیک باید با تعمیر ماشین‌های مد روز و موفقیت در کارش آشنا شود.

در دانشگاه کردستان سه مرکز رشد، کارآفرینی و ارتباط با صنعت در راستای افزایش مهارت و بسترسازی لازم برای اشتغالزایی وجود دارد که امینی درباره مرکز رشد دانشگاه گفت: تبدیل ایده به عمل وظیفه اصلی این مرکز است به طوری که افرادی که ایده و خلاقیتی دارند با مراجعه به این مرکز زمینه رشد و پرورش آن را به دست می‌آورند.

* عضویت 18 شرکت در مرکز رشد دانشگاه

وی افزود: در حال حاضر 18 شرکت عضو این مرکز هستند که سه شرکت آن به مرحله بلوغ رسیده است و اگر زمینه تعامل ببشتر این مرکز با استان فراهم شود تعداد این شرکت‌ها به 100 شرکت می‌رسد که قطعا اشتغالزایی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

امینی دوره‌های منجر به افزایش مهارت دانشجویان را از مرکز کارآفرینی عنوان کرد و گفت: هدف این سه مرکز رشد، کارآفرینی و ارتباط به صنعت و افزایش مهارت دانشجویان است.

رئیس دانشگاه کردستان در پاسخ به این سوال که اهداف و برنامه‌های دانشگاه تا چه حدودی در راستای وزارت علوم است، اظهار کرد: دانشگاه مجری بخشی از برنامه‌های وزارتخانه است وقتی وزیری رای اعتماد می‌گیرد قطعا برنامه خاص خود را دارد و دانشگاه موظف به اجرای آن است.

وی یادآور شد: بخشی دیگر از برنامه‌های دانشگاه بر اساس نیازهای بومی استان از طریق شوراهای مختلف سطح دانشگاه در دانشگاه برنامه‌ریزی می‌شود مثلا وزارتخانه هیچ وقت آموزش رشته خاص را به ما تحمیل نمی‌کند و رشته‌های جدیدی در این دانشگاه طراحی می‌شود بر اساس نیاز استان است.

امینی درباره تمایل به پشت میزنشینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: بیشتر از 90 درصد کارکنان رستوران‌ها در کشورهای خارجی دانشجویان هستند اما دانشجویان ما شاید این کار را کسر شان خود بدانند چون عادت به تنبلی دارند لذا باید فرهنگ کار با نگاه تازه‌ای در جامعه نهادینه شود.

وی افزود: امروز هدف دولت کوچک‌سازی است و شرایط استخدام دولتی برای همه وجود ندارد این در حالی است که ما در استان سیمانکار ماهر، نقاش و کاشیکار ماهر نداریم و لذا افزایش مهارت از بزرگترین راه‌های کسب موفقیت است.

انتهای پیام/غ10




تاریخ آخرین ویرایش:- -